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Primary Years Programme (PYP)

An innovative educational approach for students aged 3 to 12

The International Baccalaureate (IB) Primary Years Programme (PYP) is designed for students aged 3 to 12. It promotes a student-centered education that fosters curiosity, reflection, and action. Through a transdisciplinary and inquiry-based approach, the PYP empowers students to express their ideas, make decisions, and take ownership of their own learning process.

This high-quality international programme is grounded in leading educational research and the collective experience of a global network of IB World Schools. Its goal is to develop autonomous, engaged learners capable of thriving in an ever-changing world.

A curriculum framework that puts students at the center

The PYP curriculum framework recognizes students as active agents in their learning. It is built around three essential pillars:

  • The Learner
  • Learning and Teaching
  • The Learning Community

These pillars support the development of skills, knowledge, and the attributes of the IB Learner Profile, preparing students to make a meaningful difference in their local and global communities.

The PYP emphasizes strong relationships within the school community, encourages self-efficacy, and inspires students to take initiative and act responsibly. Learning happens through active inquiry and reflection in a collaborative environment that values empathy and intercultural understanding.

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Programa de la Escuela Primaria (PEP)

Un enfoque educativo innovador para estudiantes de 3 a 12 años

El Programa de la Escuela Primaria (PEP) del Bachillerato Internacional (IB) está diseñado para estudiantes de 3 a 12 años y promueve una educación centrada en el alumno, que estimula la curiosidad, la reflexión y la acción. A través de un enfoque transdisciplinario y basado en la indagación, el PEP permite a los estudiantes expresar sus ideas, tomar decisiones y asumir la responsabilidad de su propio proceso de aprendizaje.

Este programa internacional de alta calidad se basa en la mejor investigación educativa y en las experiencias de una red global de Colegios del Mundo del IB. Su objetivo es formar estudiantes autónomos, comprometidos y capaces de desenvolverse en un mundo en constante cambio.

Un marco curricular que pone al alumno en el centro

El marco curricular del PEP reconoce a los estudiantes como agentes activos de su aprendizaje. Se organiza en torno a tres pilares fundamentales:

  • El alumno
  • El aprendizaje y la enseñanza
  • La comunidad de aprendizaje

Estos pilares refuerzan el desarrollo de habilidades, conocimientos y atributos del Perfil de la comunidad de aprendizaje del IB, preparando a los estudiantes para marcar una diferencia en su entorno inmediato y global.

El PEP promueve relaciones sólidas dentro de la comunidad escolar, fomenta la autoeficacia y alienta a los estudiantes a tomar iniciativas que generen un impacto positivo. El aprendizaje ocurre de forma activa y reflexiva, en un entorno que valora la colaboración, la empatía y la comprensión intercultural.

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